Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  „Ne reklamirajte se na proruskim medijima na Balkanu“: Poslanici EP pisali Lidlu, Koka-koli i drugim kompanijama
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

29. 04. 2024.

Izvor: Politico/N1

„Ne reklamirajte se na proruskim medijima na Balkanu“: Poslanici EP pisali Lidlu, Koka-koli i drugim kompanijama

Veliki brendovi kao što su Lidl, Coca-Cola i L’Oreal moraju da prestanu da se oglašavaju na proruskim medijima na Balkanu, poručili su poslanici Evropskog parlamenta kompanijama u pismu u koje je uvid imao Politico. Kompanija Lidl je u svom odgovoru poručila da su „značajno smanjili” potrošnju za reklame na kanalima TV Pink i TV Hepi od sredine 2023. i da su prestali da se oglašavaju na ovom drugom 2024. godine.

 Petnaest brendova treba da „rigorozno preispitaju svoje reklamne politike kako bi obezbedili da se ne finansiraju, čak ni nenamerno, medijske kuće poznate po širenju dezinformacija“, navodi se u pismu koje su u četvrtak poslali bugarski konzervativac Andrej Kovačev i 15 drugih poslanika centralne desnice, liberala, socijalista i Zelenih.

Ciljane kompanije su Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L’Oreal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung i Amazon.

Kovačev je za Politico rekao da „antidemokratski narativi predstavljaju ozbiljnu pretnju demokratiji“, posebno „u ovoj ključnoj izbornoj godini“, misleći na izbore u EU.

Zvaničnici EU i stručnjaci za dezinformacije upozoravaju na rastuću plimu lažnih vesti na internetu i pokušaje stranih zemalja da utiču na glasanje uoči junskih parlamentarnih izbora za Evropski parlament.

„Mnoge medijske organizacije koje promovišu proruske dezinformacije često koriste reklame koje kupuju renomirane kompanije kako bi ojačale svoj kredibilitet“, rekao je Kovačev, dodajući da ovi brendovi nisu uvek bili svesni da bi na kraju mogli „podržati proruske propagandne kanale“.

Balkanska inicijativa za slobodne medije — nevladina organizacija sa sedištem u Briselu koja stoji iza tog poteza — izvestila je 2023. da globalni brendovi, preko agencija i adtech firmi, troše stotine miliona evra na srpske i bugarske medije koji šire vladinu propagandu i povezane priče koje podržava Kremlj od početka invazije na Ukrajinu.

Srpske TV Pink i TV Hepi koje se u velikoj meri oslanjaju na prihode od oglašavanja međunarodnih kompanija — prenele su lažne tvrdnje da je Rusija i sama „pod agresijom“ i da je „prinuđena” da sprovede „specijalne vojne operacije“ u Ukrajini, eufemizam koji je skovala Moskva a koji se odnosi na rat u Ukrajini.

 „Oglašivači sami ne postavljaju oglase na internet, tehnološke kompanije to rade umesto njih. Nažalost, ovo dovodi do poremećaja informacija“, objasnila je Kler Ejtken, izvršna direktorka „Check My Ads“, neprofitne organizacije sa sedištem u SAD koja je pomogla u izradi izveštaja.

„U ovom trenutku, oglašivači bi trebalo redovno da proveravaju svoje oglase zbog ovog problema. I pošto je finansiranje propagande i govora mržnje loše za sve nas, svi moramo da zahtevamo transparentniji sistem oglašavanja“, rekla je Ejtken.

Ne radi se samo o novcu, navodi se u pismu poslanika. Reputacija i moć ovih brendova „nenamerno daje tim medijima legitimitet, pogoršavajući širenje i uticaj dezinformacija“.

Poslanici Evropskog parlamenta traže od kompanija da se stave na stranu „istine i integriteta tako što će pažljivo preraspodeliti budžete za oglašavanje dalje od platformi koje ugrožavaju ove osnovne vrednosti“.

Portparol GSK-a izjavio je za Politico da se kompanija ne oglašava na Balkanu.

Portparol Lidla je rekao da su već preduzeli akciju „nekoliko meseci pre ovog pisma” i da su „značajno smanjili” potrošnju za reklame na kanalima TV Pink i TV Hepi od sredine 2023. i da su prestali da se oglašavaju na ovom drugom 2024. godine.

Lidl nema ugovorni odnos sa bilo kojim „proruskim medijima u Bugarskoj“, dodali su.

Nijedna od drugih ciljanih kompanija nije odgovorila na zahtev Politika za komentar do objave teksta.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi